Baterie litowo-jonowe (Li-ion) i dedykowane prostowniki pozwalają zoptymalizować zużycie energii przez elektryczne wózki widłowe, obniżyć ogólne koszty eksploatacji oraz zwiększyć efektywność energetyczną. Technologia ta jest coraz częściej wybierana dla sprzętu
do transportu materiałów w zastosowaniach wymagających długiego czasu pracy lub pracy zmianowej.
Wyższe początkowo koszty zakupu baterii litowo-jonowych zwracają się w ciągu 2-3 lat lat w przypadku pracy w systemie wielozmianowym. Baterie litowo-jonowe mają wiele istotnych zalet w porównaniu z bateriami tradycyjnymi:
- Krótki czas ładowania oraz możliwość doładowywania możne wydłużyć czas pracy baterii litowo-jonowej. Bateria litowo-jonowa Yale wytrzymuje
ponad 3750 cykli roboczych (w przypadku 80% rozładowywania), co oznacza trzykrotnie dłuższą żywotność od baterii kwasowo-ołowiowych (1200 cykli),
- Możliwość wyeliminowania wymiany baterii pozwala zaoszczędzić czas na przejazdy i obsługę. Doładowywanie może się odbywać w pobliżu miejsca pracy
lub pomieszczeń socjalnych podczas przerw w pracy wózków,
- Baterie litowo-jonowe są szczelnie zamknięte i nie wymagają regularnego uzupełniania wody ani ładowania wyrównawczego, dzięki czemu są w zasadzie bezobsługowe,
- Baterie litowo-jonowe, jak dedykowane do nich prostowniki są energooszczędne. W porównaniu do baterii kwasowo-ołowiowych możliwe jest uzyskanie
nawet do 30% oszczędności na kosztach energii,
- Baterie litowo-jonowe są przyjazne dla środowiska; nie występuje w nich gazowanie typowe dla baterii kwasowo-ołowiowych. Są bez emisyjne i wpływają
na niższą zawartość CO2 w atmosferze.
Porównanie baterii kwasowo-ołowiowych i litowo-jonowych | Kwasowo-ołowiowa | Litowo-jonowa |
Cykle (głębokość rozładowania 80%) | 1200-1500 | 3750+ |
Temperatura pracy | -10 + 55°C | -10 + 55°C |
Zalecana temperatura pracy | 0-35°C | 0-35°C |
Temperatura ładowania (°C) | Powyżej 0°C | Powyżej 0°C |
Czas ładowania | 6-12 h | 1-2 h / 1-4 h |
Baterie Li-ion wobec kwasowo-ołowiowych |
Kwasowo-ołowiowa | Litowo-jonowa |
Możliwość doładowywania | Nie | Tak |
Ładowanie wyrównawcze | Wymagane | Niewymagane |
Uzupełnianie wody | Wymagane | Niewymagane |
Obsługa konserwacyjna | Średnio/mocno wymagająca | Kontrola raz na rok |
Efektywność energetyczna (bateria i prostownik) | 60-80% | do 95% |
Koszt początkowy (łącznie ze osprzętem do ładowania) | Niski | Średni/wysoki |
Całkowite koszty posiadania we właściwych zastosowaniach | Wysokie/średnie | Średnie |
Emisja | Gazowanie podczas ładowania | Brak emisji |
Zastosowania
- Nadają się szczególnie do intensywnych prac kompletacyjnych oraz dostaw komponentów na linię produkcyjną przy dużej intensywności zamówień,
- Pojedyncza bateria litowo-jonowa może zastąpić wiele zestawów baterii i dzięki temu zwolnić miejsce dedykowane na ładownię,
- Przemysł spożywczy i farmaceutyczny będzie mogły docenić niższe ryzyko wycieku substancji chemicznych,
- Inne branże, takie jak motoryzacyjna, sprzedaż detaliczna czy logistyka skorzystają na stosowaniu jednej baterii w ciągu kilku zmian roboczych.
Doskonałe możliwości ładowania
- Możliwość wygodnego doładowania bez negatywnego wpływu na żywotność baterii,
- Większa dostępność, dzięki braku konieczności wymiany baterii,
- Baterie litowo-jonowe mają krótszy czas ładowania w porównaniu z tradycyjnymi bateriami, dostępne są szybko ładujące prostowniki.
Seria MO - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 300 Ah / 400 Ah
Seria MP - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 72 Ah
Seria MR - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 450 Ah/ 600 Ah
Seria MPX - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 200 Ah / 400 Ah
Seria MSE - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 100 Ah / 200 Ah
Seria MS - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 100 Ah/ 200 Ah/ 300 Ah
Seria MPT - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 300 Ah
Seria MSS - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 300 Ah
Seria VT - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 400 Ah/ 450 Ah/ 600 Ah
Seria VF - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 400 Ah/ 450 Ah/ 600 Ah
Seria VL - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 450 Ah / 600 Ah
Seria VL - bateria litowo-jonowa
Pojemność: 450 Ah / 600 Ah
Pojemność baterii jonowo-litowej | Przybliżony czas ładowania (w godzinach) |
Krótki | Standardowy | Szybki | |
56 Ah | < 3,0 | 2,0 | 1,0 |
300 Ah | 4,2 | < 2,0 | < 1,0 |
400 Ah | < 3,0 | < 2,0 | 1,0 |
450 Ah | 3,5 | < 2,0 | 1,0 |
600 Ah | 4,0 | < 2,0 | < 1,2 |
Bezemisyjne i bezobsługowe
- Szczelnie zamknięta bateria (IP54) zapobiega wyciekom kwasów czy zanieczyszczeń,
- Brak problemów z zasiarczaniem i nie jest wymagane ładowanie wyrównawcze,
- Brak emisji gazu. Podczas ładowania nie jest wymagana wentylacja,
- Mniejszy udział w emisji CO2 w stosunku do akumulatorów tradycyjnych,
- Niższe koszty konserwacji w związku z brakiem konieczności uzupełniania wody w baterii.
Zintegrowane rozwiązanie z komunikacją przez magistralę CANbus
- Stan naładowania baterii jonowo-litowej wskazuje wyświetlacz wózka,
- Funkcja blokady podnoszenia zapobiega nadmiernemu rozładowaniu podczas aplikacji,
- Integracja obejmuje wysłanie powiadomień o błędach i kontrolowane wyłączenie wózka w razie wystąpienia krytycznej usterki baterii,
- Dopasowana do siebie bateria i prostownik komunikują się ze sobą przed oraz podczas ładowania za pośrednictwem magistrali CANbus, co pozwala zoptymalizować wydajność i wydłużyć okres użytkowania.